Foreningens navn er Tøjkollektivet. Foreningen har, så længe den er murstensløs, hjemsted på forpersonens adresse.
Foreningen har til formål at minimere stigende overforbrug og sænke globalt klimaaftryk.
Dette gøres ved at TøjKollektivet skaber rammerne for tøjbytte blandt medlemmerne, samt forskellige pop up-arrangementer, kreative events og sociale sammenkomster.
Foreningen er en non-profit forening og drives af frivillige som alle har klima og genbrug og for øje.
Der kan tegnes 2 former for medlemskab af foreningen Tøjkollektivet. Det være sig som henholdsvis aktivt medlem eller som støttemedlem.
Aktivt medlemskab :
Som aktivt medlem har man mulighed for tøjbytte i TøjKollektivet, gratis/reduceret pris til diverse events samt er stemmeberettiget ved generalforsamlingen.
Støtte medlemskab :
Som støttemedlem yder man selvvalgt månedligt bidrag til vores forening (minimum 25,-) til støtte for foreningens formål. Man er som støttemedlem IKKE stemmeberettiget ved den årlige generalforsamling.
Arrangementer udover den foreningsbaserede tøjbytning tilstræbes åbne for både aktive og støttemedlemmer samt øvrig offentlighed.
Kontingentet fastsættes årligt på generalforsamlingen. Kontingentet kan dog med to måneders varsel ændres af bestyrelsen. Kontingentet opkræves månedligt.
Kontingent for frivilligt arbejdende for Tøjkollektivet fastsættes på den årlige generalforsamling.
Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Der skal indkaldes til ordinær generalforsamling én gang årligt. Ordinær generalforsamling afholdes i marts/april og skal varsles mindst 30 dage før.
Varslingen sker på foreningens hjemmeside og foreningens eventuelle sociale medier.
Alle medlemmer er velkomne til at deltage, men kun aktive medlemmer er, som tidligere nævnt, stemmeberettigede.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være skriftlige og være forpersonen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Ordinær generalforsamlingen skal iagttage følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent og referent
2) Formandens beretning og dens godkendelse.
3) Det reviderede regnskab og dets godkendelse.
4) Beretning fra diverse udvalg.
5) Indkomne forslag.
6) Valg af medlemmer samt suppleanter til bestyrelsen.
7) Valg af revisor
8) Evt.
Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når forpersonen eller mindst halvdelen af bestyrelsen kræver det, eller når 15 stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig og begrundet begæring
herom. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 1 måned efter begæring herom. Annoncering skal ske med 14 dages varsel og med angivelse af dagsordenen.
Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af 3-5 medlemmer samt op til 2 suppleanter.
Bestyrelsen vælges blandt aktive medlemmer på den ordinære generalforsamling. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen og suppleanter for 1 år ad gangen.
Ifald bestyrelsen består af et lige antal medlemmer, så vægter forpersonenes stemme dobbelt ved stemmelighed.
På ulige år vælges 2 ordinære medlemmer til bestyrelsen og på lige år vælges 1 eller 3 medlemmer.
Kun aktive medlemmer har stemmeret til generalforsamlingen.
I tilfælde af ledige pladser i bestyrelsen efter udtrædelse af bestyrelsesmedlemmer eller suppleanter, kan bestyrelsen vælge at supplere sig selv frem til næstkommende generalforsamling.
Mindst 2 medlemmer – herunder forperson og kasserer skal være fyldt 18 år. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til specielle opgaver. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. Bestyrelsen leder foreningen både økonomisk og indholdsmæssigt under ansvar overfor generalforsamlingen. Bestyrelsen kan ikke forpligte medlemmerne udover kontingentet. Bestyrelsen forpligter ved dens underskrift foreningens medlemmer, der herved hæfter i forhold til kontingentet.
Foreningen er en non profit forening, drevet på frivilligbasis. Ifald det er nødvendigt i forbindelse med foreningens opstart, at et eller flere bestyrelsesmedlemmer skal yde privat opstartskapital til lokaleleje mm., da vil dette beløb blive tilbagebetalt løbende i takt med økonomisk råderum ifht indtægter fra medlemmerne. En sådan eventuel tilbagebetaling skal godkendes af bestyrelsen inden udbetaling. Efter endt tilbagebetaling vil ethvert økonomisk overskud bruges til fremme af foreningens formål. Regnskabet administreres af foreningens kasserer, revideres af valgt revisor og forelægges til godkendelse ved den ordinære generalforsamling. Både kasserer og forperson skal have adgang til foreningens konto.
Udover faste driftsomkostninger kan Kassereren på egen hånd betale udgifter op til 200,- kr., mens beløb herover skal godkendes af en enkelt fra bestyrelsen. Privatindskud ifbm. foreningsopstart hæftes der individuelt for, men derudover hæfter bestyrelsen solidarisk.
Revisor vælges på generalforsamlingen for 1 år ad gangen.
Vedtægtsændringer kan kun ske på generalforsamlingen ved en afstemning med 2/3 flertal blandt de aktive medlemmer.
Nedlæggelse af foreningen skal vedtages på to af hinanden følgende generalforsamlinger. Her skal mindst 2/3 af de aktive medlemmer stemme for en nedlæggelse. Eneste undtagelse herfor er ifald de faste driftsomkostninger på mere end 2 på hinanden følgende måneder, overstiger foreningens medlemsindbetalinger med mere end kr 2.400,- . I dette tilfælde vil foreningen kunne lukkes ned, ifald et flertal af bestyrelsen, efter to på hinanden følgende generalforsamlinger, stemmer for foreningens nedlæggelse. I tilfælde af stemmelighed, tæller forpersonens stemme dobbelt.
Hvis foreningen nedlægges, vil eventuelle midler som første prioritet gå til dækning af evt. individuelt investeret kapital, samt udbedringer ved opsigelse af evt. lejemål, og dernæst doneres til anden forening med fokus på klimabæredygtighed. Og eventuelt økonomisk underskud hæfter foreningen for og dernæst bestyrelsen solidarisk.
Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den 23.april 2025 og senest ændret på den ordinære/ekstraordinære generalforsamling 2025.